Bra ord.

Med anledning av terrordåden i Norge skriver nu Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson en längre text om sina känslor inför det som skett och hur det hela hanterats i svensk media.

Det är inte särdeles ofta jag blir förbannad, men nu är jag det. Parallellt med chocken och sorgen efter det fasansfulla som drabbat vårt västra grannland har jag under de senaste dagarna utvecklat ett allt större mått av ilska. Jag inbillar mig att det är tillåtet även för någon i min ställning under dessa omständigheter.

Förbannad är jag av flera skäl.

Dels är jag givetvis förbannad på den till synes mycket sjuka människa som utfört dessa dåd. Det finns inte ord för att beskriva den avsky jag känner inför honom och hans handlingar. Så många människors liv som han tagit och så många fler människors liv han raserat. Det är obeskrivligt vidrigt.

Dels är jag förbannad på att det finns debattörer, till och med enstaka partivänner, som inte förstår att hantera den här situationen med största respekt och empati för alla de drabbade. Som politisk företrädare uttrycker man sig inte spontant och ogenomtänkt i svåra situationer. Man söker inte de enkla förklaringarna. Man gör överhuvudtaget inte politik av en sådan här tragedi.

Detta innebär naturligtvis att jag dessutom är förbannad på den pseudodebatt som skapats och ivrigt underblåses av samma krafter som under många år strävat efter att tysta diskussionen om den misslyckade invandrings- och integrationspolitiken. De vädrar nu morgonluft. Helt ogenerat, emellanåt subtilt, skyller de detta vansinnesdåd, utfört av en terrorist och massmördare, på i stort sett alla som fört fram kritik mot ett misslyckat samhällsexperiment. Det är möjligen effektivt. Helt säkert är det både ohederligt och smaklöst.

Det är inte minst orimligt.

Vem som helst kan se att den här terroristen har en politisk agenda, men en seriös bedömare tillstår också att den bygger på ett hopkok av allehanda teorier, åsikter och konspirationer. Det tycks vara så, att agendan konstruerats för att legitimera vad det egentligen handlar om: hat och våld.

Man måste självklart tillåtas kritisera svensk invandringspolitik utan att hållas ansvarig för vad den här massmördaren har gjort. Den som säger något annat har som enda syfte att kväsa en viktig debatt. Det kan jag inte acceptera

Jag kan inte heller acceptera att man försöker hålla mig eller mitt parti ansvarig för den här massmördarens handlingar. Hela det demokratiska samhället – som också vi är en del av – är angripet. Jag, i egenskap av demokrat och folkvald, är angripen och jag är uppriktigt bedrövad över att det finns människor i det här landet som använder en sådan här tragedi för att plocka politiska poäng.

Polarisering är precis vad denna avskyvärda terrorist vill ha. Låt oss inte ge honom det! Låt oss istället ta vårt ansvar, göra gemensam sak och stå upp för grundläggande demokratiska värden – mot våld och extremism.

Sverigedemokraternas riksdagsblogg

 

Text tagen från: Politiskt inkorrekt.


Postat av: Josefin - Melwins mamma

godkänner de kommentarer jag vill,! :) hoppas ni haft en trevlig dag

2011-07-28 @ 19:22:19
URL: http://melwinojag.blogg.se/
Postat av: Josefin - Melwins mamma

men va? :S asså det är någon som har gjort "nerklankade" kommentarer til massa olika bloggare, så det är faktiskt inte jag. :/ fattar inte riktigt hur det har gått till men men!



Melwin blev till trots dagen efter piller ;)

:)

2011-07-28 @ 20:26:08
URL: http://melwinojag.blogg.se/
Postat av: Josefin - Melwins mamma

haha men vad är det med dig? Varför skulle ja kräkas upp ett dagen efter piller? du tror inte jag har hjärna själv att tänka att om man spyr upp det så har det ingen effekt. Men det är kul att du vet hur ja blev gravid! Du kanske ska berätta vad ja ska äta till frukost i morgon? Oh my!!!

2011-07-28 @ 20:41:53
URL: http://melwinojag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0